Wizerunek

Wizerunek produktu - ukształtowany w świadomości nabywców za pomocą jego:

  • jakości
  • użyteczności
  • wyglądu
  • jakości opakowania
  • ceny
  • sposobu prezentacji
  • usługi i promocji

Wizerunek firmy - ukształtowany w świadomości społecznej.

Wizerunek firmy opiera się na kombinacji faktów, doświadczenia, wiedzy, opinii, czasem plotek. Może być wynikiem informacji przekazywanych:

  • tzw. pocztą pantoflową
  • uwag zasłyszanych od przyjaciół czy znajomych
  • osobistego doświadczenia

Może być:

  • pozytywny – wizerunek, obraz firmy, który:
    • przyczynia się do wzmocnienia skuteczności różnych stosowanych przez firmę środków promocji, a zwłaszcza reklamy
    • zjednuje opinię publiczną do marki i do działalności firmy
    • tworzy jej "osobowość" funkcjonującą w świadomości społecznej, która jest łatwo identyfikowana i postrzegana
    • usuwa anonimowość między producentem a odbiorcą
  • negatywny - powstaje najczęściej z powodu np. zaangażowania się w afery korupcyjne, niszczenia środowiska czy wprowadzania na rynek wadliwych produktów - osłabia zainteresowanie firmą ze strony społeczeństwa, a nawet powoduje bojkotowanie jej produktów

Wartości oraz instrumenty, które tworzą korzystny image firmy:

  • renoma produktów
  • solidność i niezawodność
  • fachowość i wiarygodność
  • etyczne postępowanie
  • poczucie odpowiedzialności za prowadzoną działalność gospodarczą
  • sponsorowanie