Ekspozycja w punkcie sprzedaży
Jest to metoda prezentacji asortymentu, której głównym celem jest przyniesienie maksymalnej sprzedaży. Ekspozycja stanowi element polityki cenowej produktu.
Inne cele:
- przyciąganie uwagi nabywców
- zaspokajanie oczekiwań nabywców
- przekazywanie i wzmacnianie wizerunku sklepu
- ułatwianie kontroli nad ruchem klientów
Rodzaje ekspozycji:
- Otwarta – daje klientom swobodę i łatwy dostęp do produktów; maksymalizuje uwagę klienta, zwiększa jego zaangażowanie poprzez dotykanie, przymierzanie itp. – np. sklepy odzieżowe
- Tematyczna – ma na celu wytworzenie związku między nabywcą a konkretnym wydarzeniem (święta), porą roku (lato, zima) czy rodzajem aktywności
- Typu styl życia – ukazują produkty pasujące do stylu życia nabywcy – czyli zajęć, zainteresowań lub poglądów. Ważne elementy takiej ekspozycji – obrazy, filmy video, dźwięki, rekwizyty itp.
- Skoordynowana / projektowa – gromadzi różne produkty w jednym miejscu, zachęca klienta do zakupu gotowego rozwiązania np. produkty dekoracji wnętrz
- Klasyfikująca – przedstawia klientowi duże możliwości wyboru w danym obszarze produktu