Lokalizacja

Lokalizacja sklepu

umiejscowienie sklepu w handlu detalicznym ma ogromne znaczenie, im dogodniejsza lokalizacja, tym większe prawdopodobieństwo, że nabywcy go odwiedza.

Rodzaje lokalizacji:

  • przyrostowe – np. śródmiejskie centra handlowe – obszary handlu detalicznego, które rozwijały się stopniowo w dłuższym czasie
  • planowane np. ośrodki, pasaże i centra handlowe – celem ich powstania był od razu handel i mają służyć na jego użytek

Lokalizacje te można podzielić na podstawie ich umiejscowienia w stosunku do dzielnic mieszkaniowych:

  • śródmiejskie
  • podmiejskie

Podział lokalizacji pod względem wykorzystania danego obszaru, zanim został on zdominowany przez handel detaliczny. Są to lokalizacje:

  • zastane – już zbudowane i rozwijają się dzielnice handlowe
  • typu brownfield – wykorzystane wcześniej zwykle w celach przemysłowych
  • typu greenfield – wcześniej nie prowadzono tu działalności gospodarczej pozarolniczej

lokalizacja produktu

w sklepach obsługiwanych przez sprzedawców - lokalizacja produktów powinna spełniać następujące zadania:

  • produkty powinny być tak wyeksponowane, aby przyciągały wzrok klientów, a ich układ powinien zachęcać do zakupu
  • produktu powinny być pogrupowane według rodzajów asortymentu, uwzględniając częstotliwość ich kupowania oraz jak najbardziej ułatwić i przyspieszyć proces obsługi nabywców

w sklepach samoobsługowej bardzo ważne jest, aby klient:

  • miał bezpośredni dostęp do wszystkich oferowanych produktów, mógł je obejrzeć, zapoznać się z informacjami umieszczonymi na opakowaniach, porównać ceny i dokonać swobodnego wyboru
  • sam regulował czas przebywania w miejscu sprzedaży, którego przedłużanie zależy od umiejętności rozmieszczania produktów i atrakcyjności asortymentu
  • mógł szybko rozpoznawać nowości produkcyjne dzięki ich wyróżnieniu z całego układu, umieszczaniu w reklamowych stelażach, gablotach itp.